söndag 5 april 2009

De Överlevande - Dra åt helvete


Jag vet, jag har inte skrivit ett ord här sedan i november. Det kan bero på att folk är riktigt usla på att kommentera. Skriv gärna en rad eller två vad du själv själv tycker om skivan, mina åsikter eller Elisabeth Höglunds frisyr.
Hur som helst så kunde jag inte hålla mig borta från att hylla en av årets hittills bästa egensläppta skivor.


De Överlevande från Borås har jag främst upplevt som ett ganska plojigt band med tokroliga texter och glimten i ögat. Trots att duon har spottat ut sig mängder med material under alla år de har funnits så var det först i och med demon Morbror Lyx (2007) som seriositeten kom fram någorlunda. I och med att denna demo lades upp på myspace upptäckte jag bandet och bokade dem som förband till Slagsmålsklubben på Rockborgen i Borås någon gång 2007. Efter det började allt fler och fler Boråsare upptäcka bandet som denna kväll på Rockborgen gjorde sin andra spelning någonsin, den första ägde rum på ett diskotek i Nittorp ungefär 10 år tidigare.

I år var det dags för ett nytt släpp och som vanligt så räknade jag med en tokrolig produkt. Men tvi vad förvånad jag blev när jag upptäcker att den här skivan innehåller 5 poplåtar, alla med full hitpotential! De två inledande låtarna "I can't help myself" och "Hur står du ut med mig" för anses som skivans två bästa spår. Vi snackar om "elektropop" på Svenska. Allt utom gitarrerna är inspelade i midi vilket faktiskt bara gör skivan ännu mer charmig och det är lite av detta sound som är De Överlevandes signum.

Jag hoppas verkligen på att De Överlevande får den uppskattning de förtjänar. Jag är övertygad om att deras glada pop med punkattityd skulle kunna göra succé på popfestivaler runt om i landet. Om man ska nämna något på minusfronten kan jag nämna att de har gjort en hyllningslåt till fotbollslaget Elfsborg, och sådant klingar inte bra i mina öron.

Betyg:

9/10

De Överlevandes myspace

1 kommentar:

annalin sa...

Jag länkar åtminstone till dig, även om jag inte vet vad jag ska kommentera!

Jag menar:
"elektropop" på Svenska, gjort en hyllningslåt till ett fotbollslag och ett Dylancovercover (nytt ord).
Say no more, jag ska nog också boka in De Överlevande, om än bara till terrassen!