tisdag 30 september 2008

Peter LeMarc - Nio broars väg



Eftersom Slöve har tjötat om att jag ska uppdatera bloggen, samt fått önska en skiva så kommer här en liten recension av ingen mindre än Peter LeMarc.

Under min barndom har jag flertalet gånger åkt bil. Under några år, när min mor satt i förarsätet skall tilläggas, strömmade det ofta ut musik av Peter LeMarc ut högtalarna. Ibland så mycket att jag kunde flera texter utantill. Nio broars väg är just den plattan som har gått mest och när jag förra året återupptäckte Peter LeMarc var det just den här skivan som jag fastnade för mest.

Titelspåret på skivan, just "Nio broars väg" är en av LeMarcs bästa låtar. Jag är inte mycket för ballader men här lyckas LeMarc verkligen skapa lite liv och rörelse i melodin. Bryggan på den här låten tycker jag är fantastisk.
Att LeMarc inte hamnade i rättighetstubbel i samband med den här skivan är lite underligt eftersom introt till "Du och jag mot världen" låter precis som gamla Sportspegeln. Just den låten är också en av skivans starkaste låtar och här svänger det lite mer om LeMarc än vanligt.

En riktig överraskning på skivan, när jag nu lyssnar på den för första gången på ganska länge, är den helt otippade "Brudbuketten". En riktigt fin sång med framträdande akustisk gitarr och mandolin. Den här låten känns väldigt lite som LeMarc och det kanske är därför jag gillar den, som ett avbrott i den annars så LeMarciska stilen.

Vad kan vi säga om de andra låtarna på skivan då. Många av låtarna känns som rena utfyllnadspår. "En mans tomma löften" är till exempel inte speciellt bra. Öppningsspåret "Ring i dina klockor" är nog det enda förutom redan nämnda spår som är riktigt bra.

Något jag aldrig har förstått mig på är Peter LeMarcs texter. De är inte jättebra, de känns som att han kan säga mer, men låter bli. Det gör att betyget sänks lite, men annars måste jag säga att det här är en av LeMarcs bättre skivor.

Betyg:
5/10

Kurriosa:
LeMarcs ursprungliga förnamn Lenn och Marc var en kompromiss eftersom hans mor tyckte att han skulle heta Marcus och hans far tyckte att namnet skulle vara Lennart. När han flyttade till Göteborg justerade han namnet. Det fanns redan en Peter Fransson som sjöng i hårdrockbandet Zorry på Hissingen och därför tog han namnet LeMarc.
LeMarc har under åren släppt 20 skivor varav de två senaste, en liveskiva, kom i år. LeMarc lider av scenskräck vilket gör att spelningar är ganska ovanligt nu för tiden.
För er som vill se hur det gick till på Peter LeMarcs första TV-framträdande i Måndagsbörsen kan titta här:



Inga kommentarer: