fredag 5 september 2008

Knutna Nävar - De svarta listornas folk


Nu har jag varit på en patetisk fjortisfest och blivit förbannad. Det innebär att det är dags för en platta som är som opium för skälen då man är riktigt förbannad.

På denna fest pratade vi politik och Sveriges framtid är seriöst i fara med tanke på hur sjukt obildade Sveriges ungdom faktiskt är. När man kommer hem så är det fantastiskt skönt att lyssna på sånggruppen Knutna Nävar.

Så vi tar lite personlig historia: För ungefär 5 år sedan så var jag medlem i Ung Vänster. En välkänd profil i mitt distrikt var den då unge Gustav Landström som jag också blev god vän med. En dag fick jag en bränd skiva som Gustav hade skrivit "Revolutionär musik" på. Här fanns två väldigt besynnerliga låtar. Den ena hette "Lär av historien" och var en halvt seriös förklaring av splitringen av KFLM år 1970. Den skrattade vi ganska gott åt på våra möten. Den andra var en närmast grotesk sång som hyllade Stalin, "Sången om Stalin" heter den. Knutna Nävar var KPML(r)'s sånggrupp och var starkt anslutna till partiet. Dock skrevs aldrig några namn ut på skivomslagen då medlemmarna var rädda för att bli åsiktsregistrerade av SÄPO.

Alla med någorlunda bildning känner faktiskt till Knutna Nävar och de flesta kan ibland också sjunga några rader på "Sången om Stalin" med ganska ironisk ton. Men om vi ska vara lite seriösa så måste vi granska. För den här skivan har faktiskt några riktigt kvalitativa sånger. Skivans inledning "Den svarta listans folk" är en ganska bra visa och än så länge håller jag med om vad Knutna Nävar sjunger om. Lite senare på samma sida hittar vi "Greppet hårdnar" som är en riktigt fin visa om en man som har blivit avskedad från sin fabrik. Jag sympatiserar fortfarande med Knutna Nävar. Vidare följer en låt som slår många av de mer etablerade progglåtarna, "Strejken på Arendal" heter den och behandlar just densamma. Visst, här finns det vissa formuleringar som kanske inte är helt okej men det är fortfarande en ganska bra progglåt.

Nästa sida inleds med en tolkning av kampsången "Bella Ciao". Knutna Nävar verkar dock tycka att originalet är lite för småborgerligt så de har gjort tolkningen "I alla länder". Här börjar det ärligt talat balla ut lite om man ser till texterna. Anser verkligen en hederlig Göteborgare att Peking är huvudstaden över alla? Nja, här är det nog lite överdrivet.
Nästa låt som man kan skriva om är den välkända "Sången om Stalin". Jag kan inte direkt säga att jag är Stalinist, dock är jag leninist men det är en helt annan historia. Just den här sången tycker jag är fantastisk att använda för att få folk som man tycker är dryga att bli sura på än. Hade jag varit lite fullare i afton hade jag absolut skrålat några rader på "Sången om Stalin".

Sista spåret på skivan är en sång som heter "Arbetarbröder". Här kan vi verkligen snacka om sovjetromantism. Här behöver jag egentligen inte skriva så mycket utan jag hänvisar till samma sak som jag skrev om föregående sång.

Just nu känner jag mig ganska revolutionär så skivan får ett ganska högt betyg. Även om jag inte alltid tycker att den här skivan är lika bra så måste man komma ihåg att det här är ett väldigt bra tidsdokument som bör uppmärksammas.

Betyg:
8/10

Kuriosa: Knutna Nävar skrev aldrig ut sina namn på skivorna då de var rädda att bli åsiktsregistrerade av SÄPO. Vissa av medlemmarna har dock trätt fram i efterhand. Knutna Nävar föddes ur FNL-grupperna och främst från sånggruppen Freedom Singers.
En av medlemmarna i Knutna Nävar var skådespelaren Anders Lönnbro som har spelat just r:are i TV-serierna Hammarkullen och Upp till Kamp. Det även Anders Lönnbro som gör Svarte Petters röst i den tecknade barnserien Långbens galna gäng. Anders Lönnbro sjöng dock nästan bara på de första skivorna och det är även han som sjunger och pratar i "Lär av historien".
Väldigt få medlemmar från Knutna Nävar har trätt fram så det är fortfarande ett mysterium vilka fler som var med i gruppen. Sångerskan Brita Josefsson har dock dementerat att hon var medlem i gruppen.

Inga kommentarer: