lördag 23 augusti 2008

Anders F Rönnblom - F-Box


Det här är pinsamt men sant. Även om jag är fyra år äldre än min syrra så var faktiskt hon före mig att upptäcka Anders F Rönnblom. Frågan är bara om det ligger någon större heder i detta upptäckande. Anders F är omåttligt populär men frågan är bara om det är befogat eller om folk bara har jävligt dålig smak? Jag är så jävla tveksam. Låt mig ta en rökpaus för att avgöra saken.


Paus


Ok.. Nu har jag tagit en rökpaus och egentligen har jag sagt att jag inte ska skriva recensioner på fyllan men det sket sig idag. Dessutom har jag fixat en affisch med Lars Demian till en polare men hon är så ohövlig att han inte svarar i telefon klockan 01:41. Men nu var det Anders F Rönnblom vi skulle skriva om.


Anders F har gjort två svinigt bra poplåtar som heter "Det är inte snön som faller" och "Europa brinner". Den här boxen innehåller 18 CD-skivor med 250 låtar och det är fan pinsamt att en en sådan samling inte innehåller mer än två hitlåtar. Visst de två låtarna är fantastiskt bra men va fan, 18 CD-skivor med två riktigt bra låtar. Det är skandal.


Men låt mig, till Rönnbloms försvar, skriva några rader om de två bra låtarna. "Det är inte snön som faller" kan vara Sveriges bästa jullåt genom tiderna. Så här ska verkligen en bra poplåt låta. Om vi ser till "Europa brinner" så är det en fantastisk dänga med sköna taktbyten och i dessa två låtar sjunger verkligen Anders fantastiskt bra. Men i övrigt är det verkligen fruktansvärt dåligt. Vad fan tänker karln på?

Om folk tycker att Kjell Höglund är svårtolkad så är det ingenting mot vad Anders F Rönnblom är. Om man vill veta vad Kjell Höglund sjunger om kan man bara besöka närmaste bibliotek men Rönnblom går betydligt djupare i sin hjärna och vissa formuleringar är så flummiga så självaste Bo Anders Persson skulle gå i taket av förundran.


En artist som har släppt 21 fullängdare borde kunna prestera bättre än detta men det lyckas inte Rönnblom med och jag förstår verkligen mig inte på de personer som kan tänka sig att se honom akustiskt vilket jag var tvungen att stå ut med förra veckan. Anders F Rönnblom funkar med sitt popiga 80-talskomp. Annars är det verkligen fruktansvärt.


Betyg:


2/10


Kuriosa: Rönnblom tillhörde pionjärerna när det gällde att kombinera visor och rock i Sverige och var också tidigt med att sjunga rock på svenska. Åren 1971-73 tillhörde han de artister som var ansågs mest lovande och intressant när det gällde rockens utveckling i Sverige. Det riktigt stora folkliga genombrottet uteblev dock, trots att kanske främst "Ramlösa Kvarn" blev mycket uppskattad. Rönnblom tillhörde aldrig den alternativa musikrörelsen "proggen", trots att han verkade under dess storhetstid och trots att många av hans texter präglades av samhällsengagemang. Mer speciell är den personliga folkhemsvariant av amerikansk beatpoesi som lyfter många texter med sina unika bildkopplingar.
Åren 1980-1984 var Rönnblom återigen nära ett stort genombrott som artist efter hits som "Jag kysste henne våldsamt", "Det är inte snön som faller" och "Europa brinner". Den riktiga storsuccén som skulle gjort honom folkkär har dock aldrig kommit. Han har dock ett troget följe fans av vilka de mest ihärdiga brukar benämnas "F-heads". I och med samlingsboxen, nya plattor och regelbundet livespelande har Rönnblom på 2000-talet nått en ny topp i sin långa karriär. Vid sidan av musiken har han drivit designbyrån Matchbox tillsammans med fotografen Mariann Eklund.

3 kommentarer:

affe sa...

jag håller med dig.. jag har svårt att förstå mig på hans musik. det mesta känns bara skit och är jävligt svårlyssnat. men du glömde en hit av dom två du nämde. och det är "alternativ rock'n'roll circus" som han sällan spelar live. http://www.youtube.com/watch?v=N_jcOtFneyU

Gudrun sa...

Hm...själv tycker jag inte att "Det är inte snön som faller" tillhör de starkaste alstren; högst medioker för att vara en Rönnblom, men det säger mer om våra andra svenska julvisor än om Rönnblom. Det är dock tydligt att de är de låtar man hört flest gånger som man gillar bäst som ovan lyssnare, för det är lite tuggmotstånd i musiken, som med många som lirar lite utanför den breda folkliga massan men håller i längden. Europa brinner är dock undantaget. Grymt bra låt som faktiskt blev en hit! För oss som diggar Rönnblom är boxen en unik skatt, tyvärr går den ej att få tag i längre.
Filmaren/efterforskaren

Heléne Lundqvist sa...

Jag är på jakt efter just den här ”förhatliga” F-boxen som du recenserar! I motsats till dig uppskattar jag den fantastiska poesin och i många fall fantastiska musiker och arrangemang!
Uppfattade som att du hade boxen? Om fallet är så är jag klar spekulant på den. Jag vet att mankan strömma musiken men i boxen ska det ingå ett texthäfte och det skulle jag vilja komma åt!!
Musikpoetiska hälsningar
Heléne Lundqvist