söndag 17 augusti 2008

Perssons Pack - Sekunder i Sverige


Efter en massiv kritik från min föredetta granne Alfred måste jag idag skriva om en skiva med Perssons Pack, och det passar bra då jag såg dess sångare Per Persson live i förrgår.

Jag gillar verkligen banden som följde i det jag kallar för "Jakob Hellman-vågen". Det vill säga band och artister med mandolin, dragspel och andra folkliga instrument. Sinn Fenn, Magnus Johansson och så de mest framgångsrika av dem alla; Perssons Pack.
Trots Packets storhet så har jag verkligen aldrig fastnat för dem. Varför vet jag inte riktigt men det kan ha att göra med att melodierna verkligen inte sätter sig. Och jag har verkligen försökt, det skall erkännas, men jag tycker fan inte att det är så bra som folk vill påstå.

Sekunder i Sverige får anses som Packets bästa skiva eftersom bandets bästa låt överhuvudtaget är öppningspåret "Vi går ut". Även "I all vår tid" är helt ok.

Även om Per Persson har svenskt rekord i ölhävning så tycker jag inte att detta är överdrivet bra. Det medför relativt lågt betyg och ingen vidare skrivlust.

Betyg:
3/10

Kuriosa: Per Persson spelade under 80-talet bas i Dead Scouts och framförallt Traste Lindéns Kvintett. I den nuvarande sättningen av Perssons Pack medverkar Love Antell som även syns som sångare i popgruppen Florence Valentin. Många nutida svenska popstjärnor säger sig ha blivit influerade och inspirerade av Per Perssons jordnära texter. I programmet "Sommar" berättade t ex Lars Winnerbäck att Per Perssons musik och texter borde ha blivit belönade med flera Grammisar, Rockbjörnar mm. ÄvenHåkan Hellström har sagt sig inspirerats av Perssons musik.

2 kommentarer:

affe sa...

nja Sekunder i Sverige är väl kanske inte deras bästa skiva.. men min favorit skiva med dom är Äkta Hjärtan, där dom större hittarna håller hus.

men intressant hörru.. vart såg du han nyligen då?

Plattlangaren sa...

Njaa.. Där håller jag inte med. Men som sagt så har jag svårt för Packet.

Jag såg honom på visfestivalen i Köping. Årets bästa helg!