onsdag 6 augusti 2008

Svenska Postpunkklassiker






Det kom ett paket från Ginza idag. Jag har gått och trånat efter den här skivan hela sommaren nu men inte riktigt känt att jag har haft råd att beställa den. Men nu fanns det pengar och då landade den äntligen på min hallmatta!

Alla med någorlunda kunnande om svensk musikhistoria vet att MNW har Sveriges bästa backkatalog när det gäller svensk rock. Visserligen tror jag att den helt och hållet tillhör Bonnier Amigo idag men det är en annan historia. Under MNW har vi fått skåda den fantastiska etiketten Mistlur där nästan alla bra svenska rockband släppte sina plattor under 80-talet. Vi snackar om Ebba Grön, Imperiet, Diestinct, Raketerna osv. Med andra ord det som i dag brukar kallas för postpunk eller New Wave som vissa väljer att kalla det. Det bästa inom genren är samlat på två CD-skivor.

Om man tittar lite närmare på vilka som medverkar på skivan så kan man höja ögonbrynen då och då. Först ut är inga mindre än Lustans Lakejer. Bra band, visst, Men Postpunk? Snarare synth om du skulle fråga mig. Vidare så kan också hitta Tant Strul. Riktigt bra rock, men knappast postpunk.


Sen har skivan några riktiga godbitar. Mitt absoluta favoritband medverkar med sin näst bästa låt. Sundsvallsbandet Diestinct med låten "Ensam för en dag" ett helt fantastiskt band men som enligt min smak istället skulle ha medverkat med låten "Underlig och konstig" (återfinns på LP'n "Se men inte röra" och samlingen "Sveriges största singel vol II" (båda Mistlur)). Även electropostgotharna Ståålfågel medverkar med melodin "En dag i varuhuset". En fantastisk låt.

Ett band som jag måste omvärdera är TT Reuter som här medverkar med "2000 år". Dessutom i en version som jag tidigare inte har hört där Henrik Venant sjunger betydligt bättre.

Övriga medverkande band som är någonting att hänga i granen är: Stadion, Brända Barn, Kai Martin & Stick!, Blue for two, Reeperbahn och Imperiet.

Men så till den stora besvikelsen. Vart fan är Raketerna? Ett av Sveriges bästa postpunkband någonsin finns inte med på skivan. Varför frågar jag mig? "Hemligheten" (återfinns på singel med samma namn, Mistlur) är en fantastisk låt som absolut skulle tillföra skivan mycket. Visst, jag erkänner att den är ganska uttjatad men varför då inte ta en av de mer okända låtarna med Raketerna som "Långt härifrån" (LP med samma namn, Mistlur) eller "Ståplatsbiljetten" (LPn "Långt härifrån" samt "Sveriges största singel vol II", båda Mistlur).
Hur som helst så känns den här skivan livsnödvändig ifall du vill ha en bra samling över en något bortglömd epok i den svenska musikhistorien. Kanske till och med en livsnödvändighet för musikälskaren?

Betyg:

8/10

Inga kommentarer: