lördag 9 augusti 2008

Sinn Fenn - Usling


Under helgen så har jag varit på Kalmar Stadsfest och jag tänkte blogga om en av artisterna jag såg där, nämligen Caj Karlsson och hans gamla band Sinn Fenn.

Vad ska egentligen en bra skiva innehålla? Jag vet egentligen inte men om jag får dra till med en vild gissning så ska en bra skiva för mig innehålla bra melodier och välskrivna texter. Gör Usling med Sinn Fenn det? Bra melodier finns absolut och texterna är någorlunda välskrivna men kanske en gnutta icke samhällskritiska för mina öron. Men det känns som att det gör inte allt för mycket eftersom det är musiken som bygger upp den här skivan. Även om texterna på den här skivan har en del brister så är jag faktiskt beredd att utnämna detta fonogram som en av världens bästa skivor någonsin i mitt tycke.

Skivan inleds starkt med skivans bästa låt, "Fyra årstider" som är bjuder på ett tungt komp med irländska flöjter. Vidare följer "Gud är förkyld" som häcklar vilt med frireligiösa församlingar. Här möts vi av något lugnare tongångar med dragspel.

Om man studerar texterna lite närmare så är det två personer som återkommer ständigt i texterna, Sven Axelsson och Angelica. Sven Axelsson återfinns i flera texter på skivan: Axelsson han sjunger jämt och skrattar alltid högst. (Fyra Årstider), Sven han vinglar på vägen fram tidigt en Juli morgon. (Balladen om Sven och hans ångestfyllda Julimorgon). Även i låten "Sven Axelssons liv och leverne" beskrivs mannen; Sven Axelsson han bär ett pris på sin hals, han är efterlyst både till sjöss och till lands. (Sven Axelssons liv och leverne (återfinns på singeln "Sinn Fenn, Pama Records & Nonstop Records.)).
Även Angelica förekommer i fler texter. För att älska sin Angelica med en läderrem (Fyra årstider), Angelica på dansbanan så fin (Kalaset), Den natten Angelica stannade och var en aning intim (I Danmark stod folket och lyfte på hatten), Angelica tittar på mig med sina klarblåa ögon (Angelica).

Som sagt så återkommer personerna Sven Axelsson och Angelica i flera av Sinn Fenns låtar. Men! På skivans svagaste spår "Kalaset" händer något i texten.  Där var Axelsson och Sven. Vad menas egentligen här? Är alltså Sven och Axelsson två olika personer? Det är svar vi knappast lär få svar på. Men ett svar kan ni dock få av mig. Ni ska köpa den här skivan omedelbart om den ännu inte står i er skivsamling. Den kommer att berika era liv i många år framöver.

Betyg:

9/10

Kuriosa: Sinn Fenn lade ner verksamheten 2002. Sångaren Caj Karlsson har gjort flera framgångsrika skivor under eget namn och tillsammans med "Världens bästa band". De övriga medlemmarna i Sinn Fenn bildade för några år sedan bandet Djävul som i skrivande stund håller på med sitt första album.

1 kommentar:

Ajje sa...

Hejsan... jag snubblade in här av en ren tillfällighet. Jag letade efter texten till sven axelssons liv o leverne.
tyckte det var kul att det fanns ngn mer som uppskattar dessa mästerverk till skivor (usling o singeln).
jag ville bara göra dig uppmärksam på att det finns en dokumentär som gått på svt, som heter "tillsammans med caj"... ett gripande porträtt av en stor poet... sen bör du känna till att sinn fenn kommer att återförenas i sommar, på hasslöfestivalen 2010.. känns stort att få se dom igen.